Det pædagogiske værdigrundlag

Formål:

Den pædagogiske strategi har til formål at understøtte skolens mission, vision og pædagogiske grundlag, således at elever, der påbegynder uddannelse på CELF, gennemfører den påbegyndte uddannelse.

Derfor skal læreren og lærerteamet udøve situationsbestemt klasserumsledelse med en anerkendende tilgang. Det gøres ved, at:

  • Læreren fremstår som faglig og dannelsesmæssig rollemodel for eleverne og skal arbejde for at fremme elevernes almene dannelse og fremtidige fagidentitet.
  • Lærerens pædagogiske praksis er kendetegnet ved højt engagement og et kontinuerligt arbejde med at udvikle motiverende undervisning.
  • Læreren skal være opsøgende i forhold til elevernes læring.

Effekten af arbejdet med pædagogisk og didaktisk værdigrundlag afspejles gennem målinger af:

  1. Den enkelte elevs og/eller klasses karakterniveau
  2. Elevernes lyst til mere faglighed gennem tilvalgsfag, højere niveauer, elite-forløb m.v.
  3. Den enkelte elevs og/eller klasses fremmødefrekvens
  4. Den enkelte elevs og/eller klasses trivsel
  5. Frafaldsindsatsen over for den enkelte elev og/eller klasse
  6. Den enkelte lærers og/eller lærerteams performance, set gennem elev-øjne
  7. Den enkelte lærers og eller lærerteams anvendelse af ny undervisningsteknologi
  8. Teammedlemmernes trivsel og arbejdsglæde.

Vedtaget på SU-møde 18.3. 2015 (11.3.2015 version 7)

Lærerteamet skal:

  • Skabe rammer og tryghed om elevernes læring
    Gennem systematisk planlægning skabes trygge, overskuelige rammer, som sikrer, at elevernes læringsprocesser fører til de fastsatte mål. Med afsæt i elevernes forudsætninger anviser læreren og lærerteamet den enkelte elev metoder, udfordringer, redskaber og evt. støtteforanstaltninger, som sikrer målopnåelse og giver eleven mulighed for kontinuerligt og synligt at følge sin kompetencetilvækst. Rammer, mål, struktur og adfærdsregler for uddannelsen udmeldes altid ved starten af forløbet.
  • Lede og motivere elevernes læringsprocesser
    Undervisningen gennemføres gennem anerkendende og tydelig klasserumsledelse samt inddragelse af pædagogisk IT med henblik på at skabe effektive læringsprocesser. Undervisningen skal tilrettelægges og gennemføres med henblik på at motivere eleverne til fortsat læring og videre uddannelse og skal skabe fundament for egentlig studiekompetence. Læreren og lærerteamet er i løbende dialog med den enkelte elev om dennes læringsmål. Der arbejdes systematisk med evaluering af målopfyldelsen og gives konstruktiv feedback. Lærerteamet gennemfører desuden hyppige, systematiske evalueringer af egen undervisning og performance, og på baggrund af disse evalueringer udvikles den pædagogiske praksis løbende.
  • Skabe tillid og relationer i forhold til eleven og elev/elev imellem
    Læreren og lærerteamet arbejder bevidst på at skabe tillidsfulde relationer eleverne imellem og til deres lærere. Læreren og lærerteamet skaber arbejdssituationer, som ansporer og stimulerer til samarbejde, og sikrer, at alle elever inviteres ind i fællesskabet. Eleverne mødes med forventninger om, at de kan bidrage aktivt til løsning af opgaven, og at de har ansvar for at byde ind med de forskellige styrker, de har. Der fokuseres som udgangspunkt på de åbenlyse styrker for derigennem at udvikle elevernes selvværd og lyst til læring.