Bedre praksispædagogik med science
Baggrund og formål for projektet
Projektet “Bedre praksispædagogik med science” har som formål at styrke elevernes Sciencekapital og faglige kompetencer. Gennem udvikling af innovative didaktikker, hvor praktisk læring integreres med naturvidenskabelig forståelse, ønsker projektet at øge motivationen for fagene samt elevernes interesse i efter- og videreuddannelse.
Science er nøglen til at berige elevernes forståelse og skabe begejstring, læring og stolthed. Projektet vil udvikle og validere nye didaktiske tilgange til praksisundervisning, hvor lærere samarbejder om at identificere og integrere den naturfaglige dimension af praksis i elevernes forståelse af faglige praksis.
Sigtet er at styrke elevernes interesse og viden inden for naturvidenskabelige forståelser, udvikle deres forståelse af den praktiske betydning af naturvidenskabelig viden, øge lærernes kompetencer i samspillet mellem praksis og naturvidenskab på tværs af fag, samt skabe opmærksomhed hos eleverne om efter- og videreuddannelsesmuligheder inden for det naturvidenskabelige område.
Indsats
Målgruppen for projektet er elever på EUX og EUD, hvor forskellige indgange sikrer dækning af det tekniske område. Undervisere på EUD og EUX involveres også for at styrke deres kompetencer i anvendelsen af didaktiske potentialer i praksisundervisning i samspil med STEM.
I projektet gennemfører to udviklingslaboratorier, hvor didaktiske prototyper udvikles, afprøves og valideres gennem systematiske undervisningsforsøg. Den samlede kritiske masse, der opnås gennem disse aktiviteter, vil danne grundlag for en praksisdidaktik, der fremmer samspillet mellem science, praksisfaglighed og udvikling af innovative kompetencer.
Lead:
CELF
Partnere:
Zealand Business College
Professionshøjskolen Absalon
Roskilde Tekniske Skole
EUC Nordvestsjælland
Erhvervsakademi Sjælland
Bevillingsgiver:
Novo Nordisk Fonden
Region Sjælland
Samlet økonomi for projektet:
3.749.536 kr.
Projektperiode:
1. Januar 2023 – 31. Marts 2025