Verdensmål

CELF blev i 2021 optaget som UNESCO verdensmålsskole. Som verdensmålsskole understøtter CELF den danske UNESCO-nationalkommissions arbejde, som skal sikre at alle uddannelsessøgende kender verdensmålene, og derved det nationale arbejde med at uddannelse skal være en drivkraft for demokrati og bæredygtig udvikling.

Som verdensmålsskole arbejder CELF strategisk med verdensmålene i både undervisning, skoledrift og organisation

Strategi

I 2023 udviklede CELF en ny bæredygtighedsstrategi. Bæredygtighed er en afgørende faktor i dagens erhvervsverden. For at imødekomme de udfordringer, vi står over for med klimaforandringer og ressourceknaphed, er det vigtigt, at de erhvervsrettede uddannelser også omfavner bæredygtighed som en kerneværdi.

Vores strategi omfatter tre overordnede mål:

  • Bæredygtighed i vores undervisning
  • Reduktion af miljøpåvirkning i vores skoledrift
  • Fremme af social ansvarlighed i vores organisation

Vi vil gøre bæredygtighed til en integreret del af undervisningen på tværs af alle fagområder for at ruste vores elever og kursister med de nødvendige færdigheder til at handle ansvarligt i deres fremtidige karrierer. Det inkluderer at fremme forskning og innovation inden for bæredygtige løsninger og implementere energibesparende og affaldsminimerende initiativer. Samtidig vil vi vægte social ansvarlighed højt ved at fremme mangfoldighed, inklusion og etablering af partnerskaber med lokalsamfundet. På den måde sikrer vi ikke kun kvalitetsuddannelse, men også et bidrag til en bæredygtig fremtid og positive sociale effekter i vores samfund.

Ved at implementere denne bæredygtighedsstrategi vil CELF være i stand til at levere uddannelse af høj kvalitet, samtidig med at vi tager ansvar for vores miljø og bidrager positivt til samfundet.

De fire temaer for CELFs bæredygtighedsstrategi er følgende:

  1. Sundhed & Trivsel – Det gode liv på CELF
  2. Kvalitetsuddannelse – Alle elever og kursister skal udvikle deres fulde potentiale
  3. Ansvarligt Forbrug & Produktion – Alle på CELF skal have forståelse og handlekompetence til at agere bæredygtigt
  4. Klimaindsats – Imødegå klimaforandringer gennem viden og handling

Indsatserne i bæredygtighedsstrategiens fire temaer vil hver især blive operationaliseret i forhold til tre dele af skolens drift: Undervisnings, skolens drift og organisationen.

Undervisning

I undervisningen er formålet med verdensmålsindsatsen, at skolens undervisere gennem den uddannelsesfaglige og den mere almene undervisning giver elever og kursister viden og indsigt, så de inspireres til at tage stilling, tage ansvar for samt bidrage til at nå FN’s verdensmål, som en naturlig del af deres erhvervs-uddannelses-og fritidsliv.

Vi skal giver vores elever handlekompetencer til at kunne øge egen sundhed samt skabe en sundhedskultur på CELF, hvor sund mad, motion og god trivsel er en naturlig del af den didaktiske tænkning. Derudover arbejdes målrettet mod at udligne karakterforskelle og øge kønsbalancen mellem kønnene ved januar 2026. Samtidig vil vi introducere vores elever for inspirerende innovationsprocessor og iværksætteri. Her ses også et mål om at skabe en større bevidsthed om vigtigheden af affaldssortering, samt give vores elever undervisning, hvor de kan opnå viden og kapacitet til at imødegå klimaforandringer.

Grundlæggende skal der sættes fokus på verdensmålene ved at knytte dem til de eksisterende aktiviteter, så både lærere og elever kæder emner og aktiviteter i undervisningen sammen med verdensmålene.

Skolens drift

I driften vil fokus først og fremmest være på elever, kursisters og medarbejderes sundhed og trivsel gennem fokus på kost, bevægelse og arbejdsmiljø, samt skolens fortsatte arbejde med en yderligere reduktion af energiforbruget både til el og varme. De opnåede besparelser kanaliserer vi i videst mulige omfang ind i nye tekniske klimaløsninger.

De kommende år vil vi endvidere have følgende tematiske fokus ift. skoledrift:

  • Øget fokus på yderligere affaldssortering med henblik på at øge genanvendelsesgraden. Her kan med fordel ses på madaffald, udtjent IT-udstyr og maskiner.
  • Reduktion af madspild, reduktion af emballage og forøgelse af andelen af vegetabilske råvarer i kantineproduktionen.
  • Undervisningsmiljøvurderingen skal afspejle høj tilfredshed ved skolens indretning
  • Sunde unge gennem fokus på sund mad og livsstil gennem bl.a. kantineproduktionen
  • Digitalisering i et livscyklusperspektiv og tage højde for effekterne i relation til FN’s verdensmål.
  • Udvikling af en model for et klimaregnskab, der dokumenterer vores CO2-aftryk og andre miljøpåvirkninger.

Organisation

På organisatorisk niveau vil vi øge gennemsigtighed og medarbejderinvolvering i skolens beslutningsprocesser bl.a. gennem etableringen af et bredt forankret Verdensmålsråd. Derudover vil vi gerne øge involveringen af elever i planlægning i skolens aktiviteter samt arbejde med social og etisk bæredygtighed ift. f.eks. fastholdelsesindsatser. De kommende år vil vi ift. organisationsudvikling have følgende tematiske fokus:

  • Øget gennemsigtighed og medarbejderinvolvering i skolens beslutningsprocesser
  • Øget involvering af elever i planlægning af skolens aktiviteter
  • Undervisere skal opnå større kendskab til, hvordan affaldssortering håndteres i virksomheder for at give den viden videre til eleverne
  • Ved ETU i 2025 skal målpunkter omkring elevindflydelse og fysisk indretning være steget med 10%
  • Social og etisk bæredygtighed i f.eks. fastholdelsesindsatser
  • Forankring af det gode liv på CELF hos medarbejderne gennem sikringen af et godt fysisk og psykisk arbejdsmiljø
  • Inspirere handling og klimabevidsthed ved at dele og belyse hvor vi allerede har ændret adfærd og arbejder på at reducere vores miljøpåvirkning

Download som PDF her: Bæredygtighedsstrategi_Visuelt